12 volts aansluiting

Dé plek voor vragen, weetjes, tips en verhalen omtrent navigatie.

Moderators: Webbeheer, Dagelijks bestuur

BlueBandit

Bericht door BlueBandit »

Hans,
Als ik het goed zie heb je voor de kleine variant gekozen.
Het enige nadeel hiervan is dat de meeste navi's een norm eurostekker hebben ( zoals in de auto) .
Dus je zal dan weer met een verloop moeten werken.
ps. heb ik nog liggen (had de zelfde fout gemaakt)
Gr. Guus
havelaar

Bericht door havelaar »

BlueBandit schreef:Hans,
Als ik het goed zie heb je voor de kleine variant gekozen.
Het enige nadeel hiervan is dat de meeste navi's een norm eurostekker hebben ( zoals in de auto) .
Dus je zal dan weer met een verloop moeten werken.
ps. heb ik nog liggen (had de zelfde fout gemaakt)
Gr. Guus
Het is een originele van Suzuki. Er zit ook een stekker bij die voor beide maten geschikt is. Ik heb er gisteren nog een paar stekkers bij gekocht, een die voor beide maten geschikt is en een kleine. Die laatste is mooi, omdat hij ook niet zo lang is als die andere en dus niet zo idioot ver uit steekt.
Volgende vraag is of ik überhaupt een stekker ga gebruiken. Ik ben namelijk net terug uit Notter met een paar prachtige dozen, waarvan een met een Zumo 660 en een met een nieuwe headset.. Mijn zakgeld voor de komende drie maanden is dus al weer op, op de schone zakdoek na..
Advies daar was om geen gebruik te maken van een stekker maar de aansluiting direct op de accu te maken. Dit in verband met de aansluitdraden die aan de connector zitten, waarvan alleen de plus en min draad op de motor worden gebruikt. maar de rest hangt er dus wel aan, kun je er niet af halen en moet je dus ergens kwijt zien te raken. Weer iets waar dus een oplossing voor moet worden bedacht.. Nou ja, het houdt je van de straat zullen we maar zeggen..
Hoewel als het allemaal klaar is.. Notter levert er namelijk tot 31-8 een micro SD kaartje vol met routes bij cadeau, dus als het werkt kan ik gelijk op pad.. Zie: http://www.gps-garmin.nl/motor_routes1.html
havelaar

Bericht door havelaar »

Operatie inmiddels geslaagd en de patiënt maakt het goed.. De bedrading heb ik toch maar rechtstreeks naar de accu gelegd, dus nu heb ik een stopcontact over.. De open draden die er aan zitten (met contrastekkers van een usb mini stekker en een 2,5 en een 3,5 mm plug) maken het niet makkelijker, maar die heb ik onder de tank en het zadel weggewerkt en er geen verdere voorzieningen voor getroffen. Plakband wel ff overwogen, maar dat wordt ook niks. Behalve dat het vieze troep achterlaat, krijg je door de zaak helemaal dicht te maken hooguit meer last van vocht dan zonder.. :wink:
suuske

Bericht door suuske »

Oud onderwerp eens nieuw leven inblazen...
Dit ga ik binnenkort ook maar eens proberen voor elkaar te krijgen bij mijn Bandiet (die 12-Voltsstekker erin bouwen) om mijn Zumo van stroom te kunnen voorzien :)
Nog tips voor dingen die ik zeker niet moet vergeten te kopen/lenen/ergens vandaan te toveren? Uiteraard een 12-voltsstekker en mijn navigatiesysteem ;) maar aan gereedschap enzo?
Boefje65
Contacteer:

Bericht door Boefje65 »

Uh denk aan electra gereedschap om kabelschoentjes of klemmetjes aan te knijpen. Laat het wel na het contact slot aansluiten anders staat er voortdurend spanning op de aansluiting voor de Zumo. Hiermee komt er alleen spanning op de stekker te staan nadat het contact is aangezet. Succes ermee..
Na de Bandit :-D en een GSR :-P is een V-Strom :steer: zo gek nog niet.
havelaar

Bericht door havelaar »

Boefje65 schreef:Uh denk aan electra gereedschap om kabelschoentjes of klemmetjes aan te knijpen. Laat het wel na het contact slot aansluiten anders staat er voortdurend spanning op de aansluiting voor de Zumo. Hiermee komt er alleen spanning op de stekker te staan nadat het contact is aangezet. Succes ermee..
Is een keuze... Ik heb zowel de Zumohouder als het stopcontact rechtstreeks aan de accu hangen. Voordeel is dat de Zumo direct werkt als je hem in de houder doet (doe ik altijd lang voordat ik start). Dat geeft hem de tijd om aan te gaan, een fix te krijgen (=verbinding met de satellieten) en de BT verbinding te maken met de headset.
Het stopcontact gebruik ik (nog) niet om stroom af te nemen, maar om stroom toe te voeren vanaf de acculader. Ik heb die eerder in dit topic beschreven kleine 12 volt stekker dus aan de lader gemonteerd. Geen accuklemmen nodig, geen buddyseat afschroeven, gewoon de stekker inpluggen en (druppel)laden maar.. 8)
Motty

Bericht door Motty »

Hoi Suuske,

Ik weet niet waarvoor je de stekker allemaal gaat gebruiken, maar rechtstreeks aansluiten op bijv. je voorlicht is wel zo makkelijk en veilig (zie ook de reactie van Boefje65).

Als je een oplaadpunt wil maken voor je accu, even een zekering er tussen maken. En dan rechtstreeks op de accu zetten.

Ziet 'r naar uit dat dit topic naar "techniek" veplaatst moet gaan worden.

i.i.g. suck6
MottyAfbeelding
eppie73

Bericht door eppie73 »

suuske schreef:Oud onderwerp eens nieuw leven inblazen...
Dit ga ik binnenkort ook maar eens proberen voor elkaar te krijgen bij mijn Bandiet (die 12-Voltsstekker erin bouwen) om mijn Zumo van stroom te kunnen voorzien :)
Nog tips voor dingen die ik zeker niet moet vergeten te kopen/lenen/ergens vandaan te toveren? Uiteraard een 12-voltsstekker en mijn navigatiesysteem ;) maar aan gereedschap enzo?
Bij mij heeft een kennis hem ook aangesloten op de koplamp. Die gaat automatisch aan bij omhalen van contactsleutel. Werkt dus ideaal en makkelijk omdat je niet door hoeft te trekken richting je accu
Peter684
Webbeheerder

Re: 12 volts aansluiting

Bericht door Peter684 »

Een paar weken geleden heb ik de GPS aangesloten op de spanning achter het contactslot. Het voetje krijgt nu spanning zodra het contact aangaat.
Ik heb hiervoor spanning afgetapt van het linker stadslicht en de enorme kabelboom van de Garmin voet opgerold en opgehangen onder het kuipje.
Werkt prima zo.
Was wel even puzzelen om er goed bij te kunnen:
* eerst de bovenkant van de zijkappen eraf halen,
* dan de instrumenten,
* dan het windscherm.

Hierdoor krijg je genoeg ruimte om te werken en de bedrading netjes weg te werken.
Plaats reactie