12 volts aansluiting

Dé plek voor vragen, weetjes, tips en verhalen omtrent navigatie.

Moderators: Webbeheer, Dagelijks bestuur

Bandito73

Bericht door Bandito73 »

Hoi Lmario,

Nou, dat zou helemaal super zijn!! :D

Ik heb een GSF650NA (eerste type van de 650cc, dus de serie van 2005-2007). Exacte Bouwjaar 2007...

Ciao Jan
BosBandit

Bericht door BosBandit »

De 12 volts aansluiting heb ik onder het zadel gemaakt. Daar waar je gereedschapsetje ligt. Gereedschapsetje overdwars acterin en een zee van ruimte. Voordelen zijn teneerste dicht bij de accu en ten tweede creer je zo een waterdichte aansluiting met die dikke 12 volt stekker. De kabel loopt onder de tank door naar balhoofd. Ik heb de nuvi 350 omet de orginele houder aan het stuur vast vastgemaakt.
Bandito73

Bericht door Bandito73 »

Hoi Lmario,

Hieronder wat foto's van mijn binnenkant (ehhh..van de motor)... Misschien dat je hiermee iets kunt om aan te geven hoe/waar je de 12v kabel plugged ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:roll:
RooieRakker

Bericht door RooieRakker »

Hoi

Mag ik me er even bij voegen?
Ik heb nog een andere optie.
Het maakt je stroomaansluiting lekker toegankelijk, en niet in één of ander kuipdeel weggewerkt, dus alles blijft heel
en hij is makkelijk te gebruiken voor een Navigatiesysteem, omdat hij bij het stuur zit, op je kroonplaat notabene.

Als men een langwerpig, banaan vormig roestvrijstaal plaatje neemt/maakt van 2mm dik, en men boort een gat erin voor de stroomaansluiting, en aan de andere kant een gat van ik dacht 6mm, dan kan men dat plaatje mooi onder de kroonplaat vast maken met het boutje van de kabelhouders/geleiders.
hij zit bijna niet in het zicht, en of je je navi wil gebruiken, of de motor aan de druppellader wil zetten, het is meteen bereikbaar

zie de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/img]
Lmario
Contacteer:

Bericht door Lmario »

Jan,

Je zult nog een foto moeten maken... :wink:
Aan de zijkant van de motor zit een zwart plastic kapje.(hij is zichtbaar op de 3e foto, linksonder)
Als je dat kapje verwijderd, zie je de zekeringen zitten.
Daar komen dus draadjes uit, waaronder een oranje draad met een gele streep. Dat is de geschakelde (en gezekerde!) plus. Op die draad gaan we de plus van je stekkerdoos aansluiten.
De min komt op de accu(1e foto, bovenste accupool), maar je mag hem ook aan een blank(ongeverft)deel van het chassis vastmaken.

Of je de stekkerdoos op je stuur of onder je zadel wilt ligt geheel aan jou.

@Erwin, heb jij soms een foto van de situatie bij jouw bandit?
Motorrijden:
Omdat je voor voetbal, hockey en golf maar één bal nodig hebt.
Bandito73

Bericht door Bandito73 »

Lmario schreef:Jan,

Je zult nog een foto moeten maken... :wink:
Aan de zijkant van de motor zit een zwart plastic kapje.(hij is zichtbaar op de 3e foto, linksonder)
Als je dat kapje verwijderd, zie je de zekeringen zitten.
Daar komen dus draadjes uit, waaronder een oranje draad met een gele streep. Dat is de geschakelde (en gezekerde!) plus. Op die draad gaan we de plus van je stekkerdoos aansluiten.
De min komt op de accu(1e foto, bovenste accupool), maar je mag hem ook aan een blank(ongeverft)deel van het chassis vastmaken.

Of je de stekkerdoos op je stuur of onder je zadel wilt ligt geheel aan jou.

@Erwin, heb jij soms een foto van de situatie bij jouw bandit?
Nou daar komt 'ie dan....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(deze plug voor de min?)
Lmario
Contacteer:

Bericht door Lmario »

Mooie fotos!

De plug voor de min is de goede!

Op de andere foto's heb je de juiste draadjes staan.
Daar gaan we dus op de oranje draad met gele streep aftakken.

Hoe we dan gat doen? Ik ga morgen eerst moederdag vieren en zal daarna weer gaan posten. :roll:

Mario
Motorrijden:
Erwin

Bericht door Erwin »

Ik heb al veel profijt gehad van Mario z'n kabeltje :lol:
BosBandit

Bericht door BosBandit »

Mijn voorbeeld, nu met foto's

Afbeelding
Afbeelding
Lmario
Contacteer:

Bericht door Lmario »

Ik hoef al geen foto's meer te maken zie ik....
De door jou als voorbeeld gebruikte methode werkt goed met 1 aanvulling: doe een tyrap(plastic bindbandje) om de plug nadat je hem erin hebt gestoken. Anders trilt íe er zeker uit. Zo zit íe bij mij ook al jaren.
(Alleen heb ik hem aan de framebuis buiten de "bagegeruimte" vastgezet, dan kunnen daar m'n slot, sultana en een appel in mee. :wink: ).

Om de plusdraad van stekkerdoos aan de oranje draad(met gele streep) vast te maken kun je het best een vampier klemmetje(heet: scotchlock en kost € 0,10)) gebruiken.

In rood: Afbeelding
Of in blauw:
Afbeelding
Motorrijden:
Bandito73

Bericht door Bandito73 »

Hello, hier de motortechniek-dummie weer :oops:

Bedankt voor de mooie voorbeelden en tips !

Ok, de min is simpel, maar de plus... ? Heb ook nog geen goede voorbeeldfoto's (instructies) voor het specifiek loshalen en aftappen...

Zojuist na openmaken zonk de moed me ook een beetje in de schoenen.. Kon geen oranje gele draad vinden (ligt misschien aan het bouwjaar?)

Daarnaast zit alles super strak weggestopt (en ingetaped) achter de fusion... (bijna geen ruimte om een draadje eruit te halen) Kan ik dat zo open snijden? Ik vind het risico te groot om dit zomaar even te gaan slopen zonder te weten wat ik allemaal in mijn handen heb..

- Is er geen andere plus te tappen? (ongezekerd is ook goed omdat mijn plug gezekerd is...)
- Anders kunnen we misschien tijdens één van de meetings dit nog even rustig doornemen ??[/u]
BosBandit

Bericht door BosBandit »

rechtstreeks vanaf de plus van de accu kan ook. Wel een zwevende zekering ertussen zetten.
Bandito73

Bericht door Bandito73 »

ehhhh... hoe weet ik dat ie zwevend is??

Heb een verlengsnoertje bij halfords gekocht waarop staat dat ie een zekering bevat...

Afbeelding
BosBandit

Bericht door BosBandit »

In de kabel die je aangeeft zit waarschijnlijk in de stekker (niet het stopcontact) een zekering. Dat kun je zien door de "neus"van de stekker te draaien een klein glazen buisje is de zkering. Een zwevende zekering is een zekering ergens tussen een draad. De kabel die je laat zien moet nog wel in een stopcontact die stroom geeft. Anders neem de spullen (draad, stopcontact (zie mijn foto) van die stekkertjes die Lmario liet zien op de foto) mee met de banditdag, we kunnen dan kijken of het lukt om terplekke zo'n ding voor je aan te sluiten.
Lmario
Contacteer:

Bericht door Lmario »

Mijn advies: niet direkt op de accupool aansluiten.
Dat heeft namelijk 2 nadelen:
1/ de draad van de accu naar de stekkerdoos si dan niet gezekerd en kan dus kortsluiten met een kapotte accu en eventueel brand tot gevolg.

2/ Als je vergeet je GPS/PDA uit te schakelen dan trekt íe de accu leeg en als dat maar lang genoeg gebeurt kun je een nieuwe accus kopen.

Door hem nu met je contactslot mee te laten schakelen heb je beide nadelen niet!

Ik ga nog een keer op zoek naar de juiste draadkleur voor je. Volgens de (engelse) handleiding van de 650 zou het een oranje draad moeten zijn met een dunne gele streep in de lengterichting. Misschien dat het in nederland weer andere kleuren zijn.... :roll:
Motorrijden:
Plaats reactie